Jak skutecznie reklamować małą firmę?
Jak reklamować małą firmę?
Każda firma musi się reklamować. Nie ma takiego obszaru gospodarki, w którym dane przedsiębiorstwo byłoby tak pewne swojej pozycji, by całkowicie zarzucić promocję swoich produktów czy wizerunku. Konkurencja w każdej branży jest tak ogromna, że siłą rzeczy mogą przetrwać tylko te firmy, które zbudowały sobie trwałą i lojalną grupę docelową i te relacje pielęgnują. W przypadku małej firmy najmniejsza aktywność reklamowa mocno ingeruje w jej budżet, z kolei rozwój mediów społecznościowych sprawił, że również małe przedsiębiorstwa otrzymały narzędzie, które jak nigdy dotąd, w pewnym sensie i w ściśle określonych proporcjach, zrównoważyły szanse.
Pierwszym i niezwykle ważkim zadaniem jest dobre określenie grupy docelowej firmy. Nie da się bowiem trafić do każdego, w dodatku jednakowym przekazem, a na pewno nie skutecznie. Dlatego każdy przedsiębiorca powinien zweryfikować odbiorców swojego produktu czy usługi i postarać się dokładnie go opisać. Każda cecha tej grupy ma znaczenie w procesie tworzenia do niej przekazu: wiek, płeć, wykształcenie, zawód, rodzina etc. Czasem konieczne jest rozpoznanie kilku grup docelowych, by w trakcie kampanii tworzyć niezależne komunikaty.
Reklama poprzez stronę internetową
Nikt już chyba nie poddaje w wątpliwość obowiązku posiadania strony internetowej. To nie tylko wizytówka firmy, ale w wielu przypadkach platforma komunikacji i sprzedaży produktów. Trzeba tylko, przy jej tworzeniu, zachować żelazne zasady przejrzystości, łatwości nawigacji, jasnego przekazu i dostosowania strony do rozpracowanej wcześniej grupy docelowej. Strona musi być dostępna dla odbiorców z każdego urządzenia, dlatego już na etapie projektu należy zadbać o jej wygląd i tempo otwierania się.
Promocja firmy w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to doskonałe narzędzie promocji, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim, nawet w małej firmie, której właściciel nie decyduje się na wynajęcie agencji reklamowej, powinien od scedować ten obowiązek na wybraną osobę, która tak naprawdę powinna zajmować się tylko tym zadaniem a dodatkowo posiłkować się podwykonawcami, przynajmniej okazjonalnie. Inaczej nie ma sensu zaczynać przygody z social mediami.
W pierwszej kolejności należy wytypować konkretne portale i tam założyć konto czy profil firmy. Obecność firm w mediach społecznościowych służy przede wszystkim do promocji wizerunkowej oraz komunikacji z odbiorcami. Nie musi, chociaż może, przekładać się bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży. Wiele zależy od samego brandu i przedmiotu działalności.
Małe firmy chętnie wykorzystują do promocji facebooka, nawet wtedy, gdy muszą to zrobić odpłatnie. Jednak według praktyków, nie opłaca się korzystać z algorytmów optymalizujących jeżeli firma nie „dorobiła” się przynajmniej 10 tys. użytkowników. Dlatego zanim rozpocznie się płatną kampanię należy zadbać o pozycję swojej firmy w internecie poprzez działania organiczne, powolne i mozolne budowanie pozycji. A gdy codzienna praca przyniesie efekty, dopiero wtedy warto zastanowić się na wynajęciem specjalistów do przygotowania kampanii facebookowej.
Blog firmowy i czat
Blog systematycznie prowadzony na stronie firmy oraz czat to doskonałe narzędzia komunikacji z klientem. Zwłaszcza, że pozwalają one na wykorzystanie kontaktu z klientem do czerpania pomysłów choćby do wpisów blogowych czy postów facebookowych i instagramowych. Dobre relacje pomiędzy firmą a klientem są nie do przecenienia i zawsze świadczą na korzyść firmy.